Hoofdstuk 5: Volksopvoeding en liefdewerk: inspiratiebronnen, 1780-1860

Wat moet ik onthouden? Hulpmiddel bij het studeren
Naast de collegeserie volgt hier een hulpmiddel bij het bestuderen van het Basisboek Geschiedenis Sociaal Werk in Nederland. Hieronder volgen de belangrijkste begrippen, namen en een paar jaartallen. Wat moet je doen?

De begrippen    : in enkele woorden of zinnen kunnen uitleggen wat dit begrip inhoudt.
De personen      : wat waren de belangrijkste ideeën en activiteiten van deze persoon.
De jaartallen      : onthoud ze, want ze zijn je kapstok in de tijd (chronologie, tijdsbesef).

Studeren betekent: jouw zelf gevonden antwoorden kort opschrijven, maar niet zo kort dat je over een week het zelf niet meer snapt. Je kunt je antwoorden vergelijken met een studiegenoot. Regelmatig doorlezen en herhalen werkt stukken beter dan domweg stampen.
Strepen zetten in het boek en stukken tekst geel arceren is geen goede manier van studeren.

Begrippen:
De verlichting, verlichtingsidealen, standensamenleving, patriotten, mensenrechten-denken, Amerikaanse, Franse en Bataafse revolutie, idealen Amerikaanse Revolutie, idealen Franse Revolutie, protestantse opwekkingsbewegingen, rooms-katholieke herleving (waarom herleving?), patriotten, staatszorg voor de armen, Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen,  vrijzinnig-protestant,  orthodox-protestant, optimistisch of pessimistisch over menselijke mogelijkheden, pauperisme, socialisme als gevaar (voor wie?), goddelijke genade, inwendige zending, congregatie, Zusters van de Choorstraat, Maatschappij van Weldadigheid, To help the poor to help themselves, patronaat,  volksverheffing, deugden, het Nut, het Réveil, bisschop, particulier initiatief en filantropie, Armenwet 1854, Elberfelder Stelsel; Vincentiusvereniging; diaconessen, wijkverpleging,

Psychiatrie: van bewaren naar behandelen,  ‘moral treatment’, humanisering, bewaarscholen, Fröbelonderwijs, ‘gevallen’ vrouwen.

Namen:
Jan en Martinus Nieuwenhuijzen; Willem Hendrik Suringar; Johannes van den Bosch; Ottho Gerhard Heldring; Jan de Liefde, Anna Catharina van Hees (Heilig Kaatje); Henriette Swellengrebel; Arnoldus Frentrop; Pieter Hesseveld; Elizabeth Fry; Barbara van Meerten-Schilperoort; Thomas Chalmers; Philippe Pinel; Jacob Schroeder van der Kolk; Johann Hinrich Wichern; Jean Itard; de ‘Wilde van Aveyron’; E.A. van Koetsveld.

Jaartallen:
1784 (Nut), 1790 (Dovenonderwijs Guyot), 1818 (Mij. van Weldadigheid), 1823 (Begin reclassering), 1841 (Eerste Krankzinnigenwet), 1846 (Eerste internaat voor jeugdzorg), 1853 (Elberfelder Stelsel), 1855 (Idiotenschool); 1848 begin vrouwenhulpverlening in Asyl Steenbeek