Hoofdstuk 6: Praktische idealen in zorg en opvoeding, 1780-1860

Kennisvraag 1
‘Empowerment’ is misschien wel de moderne vertaling van ‘To help the poors to help themselves’. Moderne methodisch principes zijn vaak minder nieuw als het lijkt. In vroegere tijden werkten mensen al op een manier die we later weer ‘opnieuw uitvinden’. ‘To help the poors to help themselves’ werd omstreeks 1820 al geformuleerd door:
  1. De Vincentiusvereniging.
  2. Het Elberfelderstelsel.
  3. Thomas Chalmers.

Kennisvraag 2
Tegenwoordig kennen we allerlei vormen van ‘maatjes’-projecten. Soms doen die projecten heel sterk denken aan het armenpatronaat van vooruitstrevende burgers en patronaatsverenigingen in de negentiende eeuw. Zij richtten zich toen met hun ‘patronaat’ op
  1. een zo groot mogelijke groep, gemotiveerden en ongemotiveerden.
  2. vooral de ongemotiveerden, die van niemand hulp kregen.
  3. een kleine gemotiveerde groep.

Kennisvraag 3
Het Elberfelder Stelsel (in enkele Nederlandse steden sinds 1890) was vernieuwend door het kleinschalige maatwerk in de hulpverlening. De begeleiding van de gezinnen werd uitgevoerd door
  1. vrijwilligers.
  2. beroepskrachten.
  3. vrijwilligers en beroepskrachten samen.

Kennisvraag 4
Verslavingszorg was (ook) vroeger in de eerste plaats gericht op alcoholverslaving. In 1909 werd in Amsterdam het eerste Consultatiebureau voor Alcoholisme opgericht. Het werd opgericht vanuit de drankbestrijdingsbeweging. De nadruk werd gelegd op
  1. Verbied de verkoop van sterke drank!
  2. Leer je zelf te beheersen!
  3. Geef voorlichting over de gevolgen van excessief drankgebruik!

Kennisvraag 5
Ds. Van Koetsveld stichtte in 1855 in Den Haag de Idiotenschool. Zijn devies was:
  1. Geduldig begeleiden.
  2. Niet ontwikkelen, maar opvoeden.
  3. Ontwikkelen en opvoeden.