Kennisvraag 1
Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werden de overlevenden van de straf-, werk- en vernietigingskampen (joden, Roma en Sinti, dwangarbeiders) door de Nederlandse instellingen
- volledig genegeerd.
- warm en hartelijk ontvangen.
- tamelijk kil en onverschillig ontvangen.
Kennisvraag 2
Van 1946-1958 heeft een Rooms-Rode coalitie de verzorgingsstaat in de steigers gezet. De spil van die regeringen werd gevormd door twee partijen. Dat waren:
- KVP en VVD.
- KVP en PvdA.
- ARP en SDAP.
Kennisvraag 3
De grootste groep nieuwkomers in de periode 1945-1970 werd gevormd door
- Zuid-Europese gastarbeiders.
- Turkse en Marokkaanse gastarbeiders.
- Nederlanders uit Indonesië.
Kennisvraag 4
‘Waar vechten we eigenlijk voor?’ vroegen veel mensen zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als antwoord op die vraag riep de Amerikaanse president F.D. Roosevelt de ‘Four Freedoms’ uit: ‘Daar vechten we voor!’ Eén daarvan was de ‘Freedom of Want’. Daarmee bedoelde hij:
- Recht op vrije meningsuiting.
- Recht op bestaanszekerheid.
- Recht op werk.
Kennisvraag 5
Nederland bleek na de Tweede Wereldoorlog nog steeds verzuild. Het werd een ‘pacificatiedemocratie’ genoemd. Daarmee wordt bedoeld:
- Achterbannen denken in grote verschillen, elites sluiten compromissen met elkaar.
- Elites denken in grote verschillen, achterbannen zijn het met elkaar eens.
- Elites en achterbronnen sluiten compromissen met elkaar.
Kennisvraag 6
Willem Drees werd ‘Vadertje Drees’ genoemd als gevolg van zijn inspanningen voor
- een bijstandsuitkering voor iedereen.
- een ziektewetuitkering voor iedereen.
- een staatspensioen voor iedereen.
Kennisvraag 7
Moderne pedagogische opvattingen zijn al in de jaren vijftig van de twintigste eeuw uitgewerkt, bijvoorbeeld door de pedagoog Martin Langeveld. Het doel van de opvoeding was niet ‘aanleren van gehoorzaamheid’, maar
- volledige ontplooiing van het individu.
- zelfverantwoordelijke zelfbepaling.
- opkomen voor jezelf.